• تلفن :3902-21-0098

پروستات غده کوچکي است به اندازه گردو که در زير مثانه و در قسمت ابتدايي پيشابراه که آن را احاطه کرده و در جلوي راست روده قرار دارد. پيشابراه مجرايي است که ادرار را از مثانه به طرف خارج از بدن هدايت مي کند.

پروستات طبيعي قوام نرم دارد و فاقد توده است. کارهايي که پروستات انجام مي دهد، کمک به کنترل ادرار و ترشح مايعي که اسپرم ها را فعال نگه مي دارد است. بدون پروستات مردان تقريبا نابارور مي شوند اما نبود آن تاثير چنداني در زندگي فرد ندارد.

به طور کلي علا ئم بيماري پروستات را مشکل در ادرار کردن، احساس تکرر و فوريت ادرار، وجود خون در ادرار، سوزش و دردناک بودن در حين ادرار، مشکل در فعاليت طبيعي جنسي، سفتي و درد متناوب در پائين کمر، لگن يا بالا ي ران ها، قطره قطره آمدن ادرار و يا بند آمدن آن مي توان برشمرد.

سه بيماري را براي پروستات مي توان ذکر کرد:

بزرگ شدن خوش خيم پروستات، التهاب پروستات يا پروستاتيت، سرطان پروستات.

بزرگي خوش خيم پروستات را BPH مي گويند، گفته مي شود اين فرآيند از سن ۳۰ سالگي شروع مي شود ودر سن ۵۰ سالگي علا ئم خود را نشان مي دهند، درنتيجه بايد گفت بزرگي خوش خيم پروستات در افراد مسن شايع است که ۵۰درصد مردان بالا ي ۵۰ سال و ۹۰ درصد مردان بالا ي ۸۰ سال به اين بيماري دچار مي شوند.

علا ئمي که در اين بيماري به علت بزرگي و فشار پروستات بر مجراي ادراري به وجود ميآيد، کاهش فشار و قطع و وصل شدن ادرار، جريان ادرار آهسته شده و تکرر ادرار ايجاد مي شود که در شبها بيشتر رخ مي دهد. در اين حالت احتباس ادراري و احساس باقي ماندن ادرار در مثانه پس از ادرار کردن ايجاد مي شود.

کساني که اين علا ئم را ناديده بگيرند در صورت عدم درمان بزرگي خوش خيم پروستات عوارض خطرناکتري را به دنبال خواهد داشت از جمله انسداد کامل راه خروج و بند آمدن ادرار، خونريزي ادراري، عفونت ادراري،نارسايي کليه، تشکيل سنگ مثانه، در نهايت از کار افتادن مثانه.

براي تشخيص پزشک مي تواند آن را لمس کند و بزرگي پروستات را تشخيص دهد و نيز با انجام آزمايش خون و ادرار، سونوگرافي کليه ها و مثانه و پروستات مي توان اين عارضه را تشخيص داد. راه هاي درمان به دو صورت دارويي و جراحي است که نوع درمان به تشخيص پزشک و وضعيت بيمار بستگي دارد و بيشتر زماني جراحي لا زم مي شود که عفونت هاي مکرر ادراري، سنگ مثانه، خونريزي هاي مکرر ادراري، نارسايي هاي کليه و پاسخ ندادن پروستات به درمان دارويي به وجود آيد. پروستاتيت يا التهاب غده پروستات بيماري ديگر پروستات است که دردناک شدن اين غده همراه با التهاب است.

اين نکته را بايد خاطرنشان کرد که علت پروستاتيت هنوز مشخص نشده است وحتي در نيمي از مرداني که پروستاتيت دارند علا ئم التهاب در آنها ديده نمي شود. اين بيماري باعث ايجاد درد شديد، علا ئم ادراري،اختلا لا ت جنسي و ناباروري در زندگي مي شود. اين بيماري بيشتر در مردان جوان تا ميان سال شايع تر است. پروستاتيت انواع مختلف دارد، پروستاتيت حاد و مزمن باکتريايي، پروستاتيت مزمن يا سندرم دردلگني التهابي و پروستاتيت يا سندرم درد لگني غير التهابي. در پروستاتيت حاد ومزمن باکتريايي، عفونت باکتري از طريق پيشابراه از راه ادرار در صورتي که فرد مبتلا به عفونت مثانه باشد و همچنين از طريق وسايل خارجي مثل سون هاي ادراري مي تواند بروز کند. در پروستاتيت حاد، عفونت پروستات است و علا ئم آن معمولا ناگهاني ايجاد مي شود. بيمار تب ولرز مي گيرد و گاهي بستري مي شود.

آنتي بيوتيک کمک به بهبود اين بيماري مي کند اما اگر در درمان آن تاخير شود باعث عفوني شدن خون و آبسه پروستات مي شود. پروستاتيت مزمن باکتريايي، عفونت طولا ني مدت پروستات است. در اين شرايط درمان مشکل است چون دارو به سختي مي تواند به پروستات برسد يا واکنش نشان دهد. بيمار در اين شرايط به طور مرتب دچار عفونت هاي مکرر ادراري مي شود. عفونت حتي ممکن است به اپيديديم هم گسترش پيدا کند. پروستاتيت يا سندرم درد لگني غير التهابي که پروستات دردناک بدون عفونت و التهاب است همچنين پروستاتيت يا سندرم درد لگني التهابي، التهاب پروستات است که درد يا علا متي ندارد.

اين دو بيماري در طول زمان بدون عوارض جدي بهتر مي شود ولي اين نکته فراموش نشود که علا ئم گاهي به طور غير منتظره بر مي گردد. با تمام اين صحبت ها اين سوال به ذهن مي آيد که يک شخص چه زماني بايد احساس خطر کند و به پزشک مراجعه کند؟ در صورت تب و لرز ناگهاني همراه با مشکلا ت ادراري، درد، سوزش،ادرار همراه با خون و چرک، درد مداوم کمر، درد آلت تناسلي، درد شديد پس از انزال، عفونت هاي مکرر دستگاه ادراري، ترشحات از آلت تناسلي، زخم هاي ناحيه تناسلي، ادرارهاي مکرر شبانه،مشکل در شروع ادرار و کاهش جريان ادرار حتما به پزشک مراجعه کنيد. اگر درد مبهمي در ناحيه پروستات احساس کرديد و تب و لرزي نداشتيد شايد بهتر باشد خود را در منزل با داروهاي ضد درد مثل آسپيرين، ايبوپروفن يا استامينوفن درمان کنيد ولي اگر علا ئم ادراري پيدا کرديد حتما به پزشک مراجعه کنيد.

بيماري ديگر پروستات، سرطان پروستات است که در اثر رشد بدخيم سلول هاي پروستات در داخل پروستات است که در طي سال ها در درون پروستات رشد مي کند اما به مرور زمان به بيرون از پروستات گسترش مي يابد و بافت هايي مثل استخوان ها، ريه ها و کبد را تحت تاثير قرار مي دهد و دردهاي استخواني، بالا رفتن اوره خون، کم خوني و کاهش شديد وزن بدن را شامل مي شود. علا ئم و نشانه هاي اين بيماري به ميزان پيشرفت بيماري بستگي دارد و اين بيماري بعد از سرطان ريه شايع ترين بيماري بدخيم منجر به مرگ است.

متاسفانه علت آن مانند ديگر سرطان ها ناشناخته است. بايد توجه داشت خطر ابتلا به اين بيماري در افرادي که سابقه فاميلي اين بيماري را دارند بيشتر است و نيز رژيم غذايي و حتي سن بالا ي ۶۵ سال در بيشتر از ۷۰ درصد مردان، عواملي مستعد کننده اين بيماري است. براي تشخيص سرطان پروستات بايد مراحلي مثل، معاينه پروستات توسط پزشک و آزمايش PSA خون (آنتي ژن اختصاصي پروستات در سرم خون) انجام داد که در اکثر موارد سرطان پروستات PSA خون افزايش مي يابد و در صورت غيرطبيعي بودن PSA بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود تا سرطان پروستات تشخيص داده شود.

براي پيشگيري از سرطان پروستات راههاي گوناگون را متخصصين پيشنهاد مي کنند، آزمايش ساليانه PSA و معاينه توسط پزشک متخصص، رعايت رژيم غذايي، شامل مصرف موادغذايي مانند، سلنيوم، ويتامينD، سويا، چاي سبز، ليکوپن که ماده موجود در گوجه فرنگي است در کاهش رشد و پيشگيري اين تومور موثر است.

همچنين کاهش دادن مصرف موادغذايي مانند موادقندي، نشاسته اي و چربي هاي مضر نيز در کاهش احتمال بروز پروستات موثر است. در پايان اين را متذکر شوم که براي جلوگيري از مرگ ناشي از سرطان پروستات تشخيص زودرس مهم است. در حال حاضر با پيدايش روشهاي متنوع و جديد الگوهاي درماني امکان بهبودي براي افرادي که سرطان پروستات دارند فراهم شده است.

 

یاقوت رویان برای پیشگیری و درمان بزرگ شدن پروستات کپسول prost erbe را از ایتالیا وارد  موده که براي مردان بالاي ۵۰ سال به منظور سلامتي و حفظ فيزيولوژيکي غده پروستات و جلوگيري از بزرگ شدن غده پروستات و اختلالات ادراري ناشي از آن توصيه مي گردد. در حقيقت در مردان بالاي ۵۰ سال سطح هورمون تستوسترون در بدن کاهش يافته و هورمون هاي پرولاکتين، استراديول و LH افزايش مي يابد. از سويي ديگر فعاليت آنزيم ۵-آلفا ردوکتاز که عامل اصلي تبديل تستوسترون به دي هيدروتستوسترون مي باشد به کار مي افتد و اين هورمون محرک تکثير و فزوني سلول هاي غده پروستات و در نهايت موجب بزرگ شدن غده پروستات مي گردد. اين محصول به خصوص در هيپرتروفي پروستات (بزرگ شدن غده پروستات) در مراحل اوليه که با اختلالات ادراري و سوزش و اشکال در دفع ادرار همراه است توصيه مي گردد.
این مکمل کاملا گیاهی بوده و مواد موثر زیر را در خود جای داده است.